Friday, May 04, 2012

[ 67 ] ikhlas ka ??

Assalamualaikum :)

Alhamdulillah, di kurniakan sifat kerajinan nak update blog lagi untuk hari ni.
mau tidak malas nak mampuihh.. kes tu bersawang 5 bulan..haha
orait, topik hari ni.

IKHLAS

ikhlas ?? orang mudah berkata, saya ikhlas ni..
weh, aku ikhlas tolong hang ni, tumbok satgi kot.
*nak bertumbok pun ada.haha*
aku ikhlas tolong mama aku hari ni..
saye ikhlas tolong awak..
Alhamdulillah, dapat buat puasa sunat ^^


hahaha, pernah baca kan kat twitter/fb sapa2..
nak tanya balik lah kat orang yang ok kata ikhlas ikhlas tu..
hampa ikhlas kerana sapa??
kalau yang bf/gf ni, konfem2 ikhlas sebab pasangan anda, tau dah..
tolak tepi la yang tu..
nih nih, yang tolong mak, kawan2 ni..
yang ikhlas kerana ALLAH ni..
perlu ka update kat fb or twitter?? O_O
anda faham x maksud ikhlas tu apa dia ?
Maksud ikhlas..
Amal hanya untuk dapatkan keredhaan Allah

"Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu (secara terang), maka yang demikian adalahbaik (kerana menjadi contoh yang baik). Dan kalau pula kamu sembunyikan sedekah-sedekah itu serta kamu berikan kepada orang-orang fakir miskin, maka itu adalah baikbagi kamu; dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian dari kesalahan-kesalahan kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui secara mendalam akan apayang kamu lakukan. [Al Baqarah :271]"

aku faham, mungkin setengah tu xdak niat pun nak menunjuk-nunjuk..
yang dia buat puasa sunat, dia dah solat zohor..
tapi pemikiran pembaca xsama.. kebarangkalian orang nak kata kita riak..
sangat lah tinggi. bukan aku dengki ka apa, dakk.. aku tolong peringat. :)
sebab aku pun pernah terlintas bila baca status orang kat fb..
apa tah lagi orang lain, berjuta lagi rakyat Malaysia ada fb/twitter..
tara tok aku pun ada fb. hahaha, x caya?? ni link diaa..
tok aku pun maju lahh :P

dah dah, kembali balik kat topik asai..
bila kata ikhlas ni, kalau boleh, kita nak sembunyi benda kita buat tu..
dalam masa yang sama, jangan dok harapkan apa2 lak dari parents/member2..
melainkan laa kalau awai2 lagi dah dinyatakan, dah habaq apa ganjaran..
"adik, tolong abah sat..nanti abah bawak p TGI. adik tolong basuh Ferrari abah.."
amboi, kaya sunggoh pak diaa..
"eh tolong buat ni ni ni, aku belanja abc, oke?""abc jeee?? Tutti Frutti oke la jugak.."

bapak demand la kau niii.. orang offer abc, nak jugak Tutti Frutti.
aku Tutti Kaki jugak orang jenis ni..
*sekali sekala aku cakap key-il xpa kot noo, haha*

haa, paham kan macam mana?? :)
pernah terjadi kot noo sebelum ni ?
mungkin kita sendiri x perasan benda ni, harap2 sama2 kita berubah :)
jumpa lagi, bye Assalamualaikum ^_^

1 comment :

Raihan Rodzi said...

‎"Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam. Ianya wujud tapi amat sukar dilihat..

gelap tp wjud jauh di dsr hati..=)